Kony2012

Publicerad 2012-03-08 18:12:10 i Allmänt,




Har nu också sett klippen Kony2012.
Så nu måste jag också vara en sån som ska prata om Kony 2012. För det har väl dom flesta gjort nu, kan jag tänka mig.

Först blir jag imponerad på all deras jobb med detta, fast mest imponerad av det "coola" klippet med bra klippning och effekter...........

Sen efter halva klippet så börjar jag undra över att de mest pratar om att sätta upp affischer och sprida det på typ Facebook. Och pratar inte så mycket om själva Kony?
Och jag blir skeptisk över denna kampanj, som jag oftast blir när det gäller sånna här "flugor", att ena stunden ska man rädda dom i Haiti och sen är det Afrikas Horn, men i slutändan glöms att bort efter ett tag. Tragiskt men sant.

Jag är otroligt försiktig med saker jag går med på. Det gäller också i politik. Jag pratar nästan aldrig om politik, just för att jag inte är påläst om det. Jag vill verkligen inte vara en sådan som förespråkar något jag egentligen inte har en aning om vad det är. Och det är i sånna här sammanhang man ser sånt. Helt plötsligt är Kony2012 överallt på Facebook, Twitter och alla pratar om det. Bara för att de har sett klippet på youtube så vill alla helt plötsligt rädda världen.
Det hatar jag mest! Sånna som tror att de räddar världen om de länkar en sida. Och baa, åh jag är så duktig och fredlig om jag länkar lite. Det krävs lite mer.

Sedan finns det ju all kritik mot Invisible Children också. Att en väldigt liten del pengar går direkt till de drabbade. Att pengarna mest går till organisationen. Och att samtidigt man stödjer Kony2012 så stödjer man ugandiska militären som våldtar och plundrar. Och det är väldigt tragiskt att det blir så när dom försöker göra någonting bra men allt blir "en ond cirkel".

Nu kanske alla tycker att jag är as negativ till allt det här, men jag försöker bara vara realistisk.
Jag känner mig inte delaktig i att stoppa Kony om jag sätter upp lappar och klistermärken.
Det känns som allt är riktat till Kony2012 och inte själva Kony.
Nu har ju inte jag en perfekt plan över hur man skulle lösa det, men ändå, man borde tänka till lite innan.



Bara en sånhär sak blir ju att man tappar all hopp på organisationen.... När de poserar med vapen med ugandiska militären.










Nåja. Nog om det. Nu har jag sagt vad jag tycker och så är det bra med det!

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-03-08 18:38:37

Good thinking Sanne!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanne

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela